onsdag, november 16, 2005

Kvinnor är från Venus, män har ingen aning

Jag läser Cosmopolitan. För att vara tjejtidning är den riktigt bra, tar tydligt ställning mot de sjuka ideal som finns bland unga tjejer, ger bra tips om hur man ska löneförhandla/dricka med måtta/använda en locktång/dejta säkert/etc, och är en ganska bra månatlig glamfaktor. Även studenter behöver lyxa till det ibland.

Jag har även undersökt utbudet "på andra sidan". Vad läser killarna egentligen? Senast jag väntade på en klipping hos min frisör hittade jag en Slitz. Fram till dess var min inställning att jag är helt okej med allting, i enighet med min liberala livsfilosofi. Jag förstår att killar gillar glassiga expon med snygga tjejer, jag är helt okej med det. Men nånstans måste de ju slänga in lite text, så i researchsyfte bläddrade jag mig förbi otaliga sidor med att antal yppiga blondiner, och kollade in allt annat. Bland annat en recension av Land Rovers nyaste Discovery (väldigt manligt, jag förstår), ett antal sidor med de nyaste häftigaste prylarna på marknaden (allt mellan exklusiva klockor och MP3-spelare, till biltillbehör och inredning), nåt öltest och lite sådana där traditionellt grabbiga saker. Visst, fine.
Men så hamnade jag på någon sådandär "Redaktören har ordet"-sida, magasinens motsvarighet till en ledarsida, och där tog det stopp fullständigt. Den väldans intelligenta krönikan inleddes charmigt nog med orden "Analsex har alltid varit en självklarhet för mig." Magplask.

Vid en lite mer vid jämförelse noterar jag att Cosmopolitan i varje nummer har en ganska stor avdelning med artiklar om hur man får relationer och sexliv att fungera. I Slitz har jag aldrig sett något liknande. Inte heller i FHM, Moore eller något annat magasin i kategorin. Kanske har jag fel, möjligtvis har jag missat just de artiklarna eller de numren. Eller kanske är det en bra förklaring till varför män inte har en jäkla aning.

Vad varje ung man bör veta

Jag har träffat många killar under min 'karriär', och även gått till sängs med ett par av dem. Så jag anser mig kunna uttala mig i frågan. Jag har träffat killar ur alla kategorier, players och nördar, snobbar och raggare, moderater och kommunister (och en kristdemokrat, till Kalmars DO's stora nöje). Och få har haft koll på the basics. Så här kommer lite tips som förhoppningsvis kommer göra livet lite bättre för oss tjejer:
  • Ring tillbaka. Även om du inte är intresserad. Det är mycket lättare att ta ett "jag är helt enkelt inte intresserad", än att vänta vid telefonen i en vecka. Då blir man bara förbannad i slutändan. Och tyvärr, bollen är för det mesta på din planhalva.
  • G-punkten existerar i allra högsta grad! Lär dig var den är, det är okej att fråga. Orientera dig överhuvudtaget.
  • Det här borde vara uppenbart, men undrens tid är väl inte förbi (eller nåt); det är mycket stor skillnad på vad tjejer i porrfilmer och tjejer i verkligheten gillar.
  • Våra närmaste, vänner och familj, är de trevligaste och roligaste människor du någonsin mött, period. Du kommer inte få några som helst poänger på att göra dig lustig över dem, hur oskyldigt skämt du än kommer med.
  • Ring tillbaka, goddammit! I cannot stress this enough.
  • Lyssna, och ställ följdfrågor. Prata inte bara om dig själv. Vi lyssnar gärna på det också, men är det inte rimligt att be om halva uppmärksamheten?
  • Ta oss i försvar ibland. Och om du säger negativa saker om oss i vår frånvaro, så se till att vi aldrig får reda på det. Vi pratar om er i negativa ordalag ganska ofta, men vi gör det mycket snyggare.
  • Vi är den bästa flickvän du någonsin haft, alla kategorier. Och vi är inte "nästan" snyggare än Angelina Jolie, vi är sexigast i hela världen. Det här är bra mycket viktigare än du tror.
  • Din mamma kommer inte finnas där i alla situationer, särskilt inte om du tänkt reda ut att vara vuxen. Väx upp, lär dig ta egna beslut och jämför aldrig, aldrig, oss med henne. Det har inte att göra med att vi inte gillar henne, utan att vi vet att ni letar efter någon som liknar henne så mycket som möjligt. Vi vill gärna tro att du gillar oss för våra egna förmågor och egenskaper. Om vi är dig på spåren, blåneka.
  • De flesta tjejer har små "singelrutiner". Några är modiga nog att behålla dem även när de är i ett förhållande. Gör dig aldrig lusig över detta. Det är fullt normalt att äta en hel chokladask medan man ser fem avsnitt av Sex and the City i rad once in awhile. Det är heller inget konstigt att fuldansa runt i hela lägenheten till Outcasts Hey Ya.
  • Ta aldrig för givet att vi inte är intresserade av att avsätta en hel dag för att mecka med datorn eller handla nya fälgar. Vi uppskattar iallafall att bli tillfrågade.
  • Oavsett hur snygga, framgångsrika och roliga våra killkompisar är, är de helt ofarliga. Vi lovar!
  • Vi analyserar allt, och sedan analyserar vi det igen, tills vi analyserat sönder det hela och glömt bort var vi började. Deal with it, det är ett tecken på att vi gillar dig.
  • Om vi är överst, så håll gärna händerna på våra höfter. Men det är absolut inte uppskattat att du tar tag och "lyfter" oss upp och ner. Vi är inte uppblåsbara. Samma sak gäller huvudet, you do the maths.

Sådär. Om jag orkar fyller jag på listan efterhand jag kommer på något. Jag hoppas iallafall ha gjort en liten insats för tjejer överallt.