onsdag, april 18, 2007

Debatten på sistonde

Sådärja. Nu har jag installerat mig på nya kontoret, lärt mig hur man använder dialern och var man får tag i gott kaffe, så nu lugnar livet förhoppningsvis ner sig lite. Mitt vanliga helgsällskap har dessutom åkt till Gotland för timmar av skojiga förhandlingar och plenisalar, så helgen tänker jag ägna åt att försöka besegra min sprillans nya förkylning.

Lite medialt intressanta saker har jag dock ägnat mig åt på sista tiden - bland annat varit och sett 300. Kanske jag är en såndär som torskar på effekter och smetiga klyschor, men jag gillade den. Efteråt fördes långa debatter om rimligheten och den historiska korrektheten i filmen, men å andra sidan är det ingen som sagt att den ska vara särskilt sanningsenlig heller.
Men självklart har någon blivit kränkt. Jag orkar inte ens länka, en enkel googling kan leta reda på hundratals bloggar och artiklar om hur arga alla är. Jag har läst några av dessa och jag måste säga att jag inte förstår. Förlåt, jag kanske är korkad eller oempatisk, men jag försökte faktiskt! Jag försökte tänka mig att en big-shot från Hollywood gjorde en film om de skandinaviska vikingarna och deras löften om träldom och gruppvåldtäkter, medan en lite romersk (eller något) falang får mer hjältestatus för varje minut av dataanimerad slow-motion i form av ett territoriellt försvar som går. Men... njah. Chansen är nog större att jag suttit i en plyschsoffa överst på Röda Kvarn och ätit popcorn för glatta livet och älskat varje smetig körlinje i soundtracket.
Men det är ju så lätt att skaffa sig lite löpsedlar nu för tiden...

Lite mer lokalt i tid och rum brinner Rosengård. Politiker och samhällsdebattörer river sig i huvudet och utagerande kids eldar upp det mesta som kommer i deras väg.
Själv har jag aldrig varit där, men det luktar misslyckad integrationspolitik undertecknat sosseriet lång väg.

Och för att återknyta till löpsedlarna fick jag nyligen veta att det där med att bli utvisad för fult spel i fotboll har att göra med om man lyckas ta bollen för sin motspelare eller inte, och det står i de officiella reglerna. Jag tänkte jag skulle rasa, men blev påmind om att löpsedeln



OKÄND KVINNA
från Lund
R A S A R
över fotbollsregler

inte är så spännande. Jag får helt enkelt bli kändis först. Sen får min kamp mot fotbollssverige ta vid.

Ny budget, denna gång levererad av en borgerlig finansminister som ser ut lite som Penn Jilette (och det gillar vi).




Klart det blir ett jävla liv. Sossarna kommer dock inte med något nytt, och från ekonomernas håll viftas det friskt med excelkalkyler och diverse kvasiintellektuella uttalanden om räntor. "Ökade klyftor" är väl inget annat än att rycka på axlarna åt. Fast allt jag har att säga har Bloggen Bent redan sagt, så jag hänvisar dit.



Andra bloggar om: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om man nu tar in flyende människor från olika delar av världen i den stora omfattning som nu Sverige gjort och sedan låter dom samlas på samma ställe i storstäderna runt om i Sverige hur kan man då tro att samhället på dessa ställen ska bli en fridens plats då de för det första kommit hit pga oroligheter i sitt forna hemland och då det för det andra är så att alla dessa individer från olika håll i världen helt plötsligt enligt somliga drömmare ska gå att få dessa människor att må bra och samsas i lilla Sverige.Tror somliga i detta land att Sverige är någon ny form av paradiset eller !?.Känner peronligen invandrade Svenskar som rent ut sagt avskyr andra invandrade Svenskar pga av deras tidigare oförätter och tro och har även hört enstaka invandrare tycka att Svensken utan invandrare bakgrund är en dum djävel !!??.Vet även att så gott som samtliga nyinkomna invandrare för något år sedan som blev placerade i Småland nästan omgående packade och flyttade ner till Malmö fast de fått besked på att situationen på arbetsmarknaden i Malmö just då inte var den bästa !?.Några av dessa invandrare stannade däremot kvar på en liten ort i Småland och köpte bla hus och trivs enligt vad jag hört mycket bra idag.

Det är inget fel på varken invandrare eller Svenskar utan invandrare bakgrund.Däremot så ligger felet hos alla dessa som tror att de vet hur problemen ska lösas och basunerar ut det med buller och bång trots att detta inte har fungerat tidigare i historien.Antingen vill dessa herrar och damer inte lyssna eller så tror de att resten är genomkorkade.

Fredag

14:35  

Skicka en kommentar

<< Home