torsdag, december 07, 2006

Viasat goes undercover

Det finns mycket mysterier i digitaltevebranchen. Ett stort och förbryllande är "varför köper folk egentligen Boxer?". Tre av mina kollegor bestämde sig idag för att ta reda på det, och gick in på Expertbutiken på Triangeln i Malmö. Utrustade med en story om att de bodde alla tre i ett radhus utan kabel-TV, hittade Malin, Amrita och Kim en försäljare. Låt oss fokusera på honom ett tag. Han måste varit utsänd av Boxer, bott ett par år i helvetets sjunde cirkel och kammat över hornen. För alla uppgifter han gav tjejerna var plain skitsnack. Enligt honom var Boxer det bästa man kunde ha, och satellit-TV bara skräp. Här är lite fakta mina vänner fick:
  • Påstående: Boxer kommer börja sända i HD-format
    Fakta: Kanske det, men inte på den här sidan 2010. Det skulle kräva omfattande utbyggnader och byte av varenda sändare på varenda mast. Ain't gonna happen.
  • Påstående: Satellitsänd TV innebär väldigt stora störningar, då är marknätet mer stabilt
    Fakta: I helvete - över 99% av Sveriges yta är mottagningen bättre med satellit. Och Boxerkunder är enligt en inofficiell gallup nästan alltid mer missnöjda med bilden än satellitkunder.
  • Påstående: Vid höststormar blåser parabolen ur läge, och måste då riktas om på nytt.
    Fakta: På mitt föräldrahem sitter en parabolantenn som suttit stadigt sedan 1996. Och det ligger i Småland. Gudrun, anyone? Dessutom är de moderna parabolerna bara hälften så stora som de 'vanliga'. Ergo: mindre vindfång.
  • Påstående: Ska man göra installationen själv är det hur krångligt som helst, och man får inte med nån satellitsökare.
    Fakta: På jobber har vi precis ett sådant paket med utrustning som Viasat skickar till nykunderna. Där är visst en satellitsökare, och en jävligt utförlig manual. Dra kablar kan kanske vara lite knepigt, men annars är det lättare än att skruva ihop en IKEA-hylla. Och om det nu ska vara så jävla svårt, så tacka nej till frimånader eller 1200 spänn på presentkort, och få en gratisinstallation.
  • Påstående: Discovery Channel är bättre än Viasats dokumentärkanalsutbud.
    Fakta: Tja, det är väl en smaksak, förstås. Men hos oss får man tio olika dokumentärkanaler, varav sex reklamfria. Och jag lovar, vi har inte en bråkdel så mycket repriser som svenska Discovery. Det är absolut högkvalitativa dokumentärer, jag har testat både Discovery (som jag har via min kabelleverantör) och Viasats utbud (hemma hos päronen). Jag föredrar Viasats. History Channel är guld!
  • Påstående: Boxer är bättre, eftersom där får man både TV3 och Kanal 5. Varken Viasat eller Canal Digital har något av den andres utbud.
    Fakta: En stor del av femmans utbud går på vår TV3+. Amerikanska serier - som väl får sägas vara femmans största styrka - har köpts in direkt från produktionsbolagen. Kanalen sänds från Danmark, så det finns alltså inte heller några upphovsrättsliga problem. Och CSI kan man se på Viasat Crime - reklamfritt!

Dessutom fick både Viasat och Canal Digital en massa trashtalk i allmänhet. Inte ens när tjejerna blev lite mer irriterade och pushiga - och tillexempel berättade att de ville ha tre boxar med de dyrare betalkanalerna (film-, och sportkanaler) på alla - gav han sig. Inte ens när de drog fram argumentet att ett Guldpaket (55 kanaler, nio 'special') hos oss kostar lika mycket som ett Boxer med Canal+ (25 kanaler, tre 'special'), och Boxer alls inte kan erbjuda pluskanalerna på mer än en av boxarna hördes någon rekommendation gentemot satellit-TV.

Det är ju fan inte konstigt att Boxerkunder blir livrädda när man yppar ordet Viasat - hos en stor elektronikkedja bör man alltid kunna lita på vad säljaren påstår! De bakomliggande orsakerna har jag ingen aning om, om han får mer provision för Boxer än Viasat kanske, men det är en sådan sak som jag aldrig tar hänsyn till i fråga om vilken produkt jag ska sälja till kunden.

Synnerligen oprofessionellt!

Andra bloggar om: , , , , ,

4 Comments:

Blogger MFz said...

Jääävligt bra inlägg!!

jag har alltid varit expertfan, well not anymore.

11:32  
Anonymous Anonym said...

Hell yea!

Håller med dig till hundra procent, och tack för all smaskig info samt en välskriven blogg i övrigt! Det ska bli ett sant nöje att äntligen få börja sälja det "nya" Visat!

Förresten, vart på Viasat jobbar du?

16:04  
Anonymous Anonym said...

Detta verkade först vara ett inlägg från några studenter - men sedan alltmer ter det sig som reklamsnuttar för Viasat/Canal Digital. Stämmer det?
Åsa

18:50  
Blogger Raven said...

Åsa - eftersom jag, och tjejerna som utförde "experimentet" vid tiden för inlägget jobbade på Viasat som säljare kan man såklart göra det. Men hur som helst handlar den här bloggen om mina egna åsikter, och min lojalitet till satellitsändningar som digital-TV-medium står fast, jag hävdar fortfarande att Viasat ger mest TV för pengarna, förutsatt att man vill ha ett abonnemang och inte köra på fria kanaler i marknätet.

18:56  

Skicka en kommentar

<< Home