torsdag, juli 26, 2007

Bananflugefälla

Alas! Ännu ett av Ravens sällsynta men smarta och välbehövliga hushållstips!

Ja, som de flesta av mina bekanta känner till och använder varje tillfälle att pika mig för, är jag inte direkt världens största Martha Stewart-lookalike. Men vid sällsynta tillfällen händer det att jag är något bra på spåren, och eftersom jag är så generös och osjälvisk (och ödmjuk) vill jag naturligtvis dela med mig av mina upptäckter.

Så här kommer mitt senaste skitbra tips - håll till godo, för det dröjer till nästa!

De senaste veckorna har jag fått en veritabel bananflugeinvasion i lägenheten. Så fort en nektarin fått ligga orörd i mer än ett dygn har de hunnit gå från en förvirrad och hungrig fluga till 50+ beslutsamma och stridslystna små irritationsmaskiner. Ack, vad göra?

Jo. Någon i familjen Hulth (sannolikt Ingrid, via Leeloo) tipsade mig om en extremt effektiv lösning, som jag tänkte presentera för världen.

Du behöver:
  • Ett vattenglas
  • Äppelcidervinäger (gott på salladen också - se där, huslighetstipsen bara rinner av mig idag)
  • Strösocker
  • Diskmedel
  • Lite vatten

Formeln lyder som följer: Fyll glaset med ungefär tre fingrar vatten. Håll i en skvätt vinäger och en tillhöftad mängd socker, och någon droppe diskmedel. Rör om lite (det gör inget om det skummar, men det är inte effektivt förrän skummet lagt sig). Glöm inte att spola av skeden ordentligt!
Ställ glaset nånstans, gärna i köket där bananflugejävlarna ofta uppehåller sig mest.
När de intet ont anande flugorna får korn på vinägerdoften och upptäcker sockerhalten (räkna med ungefär 0,3 sekunder för detta att inträffa) kommer de dyka ner där entusiastiskt, och eftersom diskmedlet helt tagit bort ytspänningen kommer de drunkna och DÖ! Poppa gärna en skål med popcorn och iaktta händelseförloppet. Skulle några fega jävlar sitta kvar på kanten på glaset efter några timmar, kan man ta dem lätt med dammsugaren om man inte orkar vänta.

Själv har jag placerat ut två sådanahär på strategiska platser i lägenheten, och efter en natt låg en ganska äcklig - men död - sörja med bananflugelik i botten. Det är till och med lite kul, man känner sig lite som Gud och påminner sig om Sodom och Gomorra.

Nästa vecka - hur du gör plats för två personers bohag på 26 kvm!
Så snart jag bara funderat ut det själv...

4 Comments:

Blogger Victoria said...

Värsta lyxet med 26 kvm ju ;)

10:36  
Anonymous DJ said...

vi har poppat popcornen o väntar med spänning...!

11:41  
Anonymous Teknisk fysiker och teknisk musiker said...

Vi är två på Delphi som älskar dig just nu! Din blandning var totalt överlägsen vår.

21:37  
Anonymous Anonym said...

Gjort en fälla för äcklen och väntar med spänning på resultatet.

11:44  

Skicka en kommentar

<< Home