måndag, juli 09, 2007

Samboskap

Ännu en relationsfobiker har fallit till föga. I lördags satt jag och Stefan och åt en skön brunch på Mondo när det slutgiltiga beslutet fattades - att vi ska flytta ihop. Ett väldigt stort steg, som tidigare skulle skrämt mig till andra änden av kommunen, känns naturligt och helt rätt. Så snart han återkommer från Bryssel, om tre veckor ungefär, ska vi börja flyttpacka och greja med det där. Samboavtal ska dras upp, diskussioner om inredning och fördelning i garderober ska avhandlas, lägenheten i Helsingborg ska hyras ut i andra hand, och en imponerande samling om bl.a. 120+ ölflaskor, IFK Göteborg-lakan och synthplancher ska mystiskt gå upp i rök (bara skojar). Och så snart det är klart ska vi skaffa delad vårdnad om en DraughtMaster. Jag har lobbat lite för att skaffa en helig birma, men Stefan vill hellre ha något low-maintenance, sköldpadda tillexempel, men då tycker jag syftet litegranna går om intet (försök kela med en reptil...).

I vilket fall som helst har jag under fyra månader fått min cynism och försiktighet när det gäller förhållanden som varar längre än en natt helt omkullkastad. Från att ha ansträngt mig för att hålla tidigare romanser på armlängds avstånd, har jag gått till att kapitulera fullständigt inför denne fotbollstokige synthnörd med lite taskig hållning och oregelbunden ansiktsbehåring (tänk Mythbusters-Adam). Och inte bara det, han har charmat vanligtvis kritiska vänner och familj totalt. Leeloo blev överförtjust över vårt beslut.

I vanliga fall hade jag gett upp ett avgrundsvrål inför att få min självständighet och min älskade lägenhet kontaminerad av någon med annorlunda smak och värderingar än min perfekta klon. Det här är alltså tjejen som tidigare gjort slut på flera förhållanden med motiveringar som "han skar mitt bröd snett".
Men istället längtar jag så att jag kan dö efter hans prylar i halva min garderob, kvarglömda mjölkpaket på diskbänken och att se samtliga mina kulspetspennor sönderpillade i sina minsta beståndsdelar.

Förresten. Skaffar vi katt får vi se mer av mina vänner, och skaffar vi DraughtMaster får vi se mer av Stefans del av bekantskapskretsen. Decisions, decisions... ;)

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Alexi said...

En katt/hund/övrigt gulligt husdjur har man ju man kan ödsla kärlek och omtanka på det, när man inte har någon annan att lägga det på. Men nu har vi ju varandra. Däremot kommer vi ju att vara ganska upptagna bägge två under hösten, när jag skall jobba och du skal plugga. Altså kommer vi inte att ha så mycket tid att bara ta det lugnt. Det är där en sköldpadda kommer in i bilden. Vi kan lägga över svslappning och dylikt på den, eftersom vi inte hinner. Medans vi stressar runt för tentor och deadlines, kan den ligga och bara gilla läget. Perfekt!

Eller nåt... ;)

12:29  
Blogger Raven said...

Ahaaa, nu är jag med på hur du tänker. Outsource'a slappandet, helt enkelt. Njah. Katt?

Klart du också är mysig och go. Men tänk dig en liten kisse som ligger och spinner i knäet på en medan man dricker te och läser en bok. Eller, en stor och dryg hankatt som lufsar runt och har synpunkter på allt. Eller... vänta...

Jag tror min husdjursmani, som var i stort sett obefintlig tills i julas, beror på min bortgångna labradortik hemma i skogen. Jag kommer nog över det...

13:28  

Skicka en kommentar

<< Home