tisdag, juli 11, 2006


Objektifiera mera!

Mycket road har jag följt Tone Bekkestad-debatten. De mest idiotiska inläggen kan man hitta på Metros insändarsida, så varje pendlarmorgon är något av en liten högtidsstund. Skribenterna har tyckt allt möjligt, men få har tyckt att TV4-ledningen gjorde helt rätt. Nån tyckte att Tone var översexuell redan i sin roll som väderpresentatör, då satte jag nästan pappmuggskaffet i halsen.

Själv kan jag inte tycka att det hela påverkar mig mer än på ett principiellt plan, men det enda inlägg jag själv har är redan skrivet, sagt och publicerat. Jag syftar självklart på The Arks helt underbara Tired of being an object;

-Are you tired of being an object?
Or did you never get the chance to be one,
And now you wanna make sure there's no fun
You've been missing


Are you tired of being an object?
Or are you just jealous that you ain't one,
Now you realized that those objects
Do all the kissing?


Well don't project your spleen
On the girl on the magazine
You never know,
Maybe she's feeling quite comfortable
The only human right for which I'm gonna fight
Is everybody's right to sometimes feel irresistible

Uh-oh, maybe it's you who need confidence?
Or maybe it's you who need real friends?
Well, she dosen't need your voice
'Cause she's already got one


And though she doesn't push with as much force
It can even be stronger than yours
When she uses it in a sensi-sensi-sensual whisper


Well don't project your bore
On the girl on the dance floor
She doesn't at all find the men's looks abusive
She doesn't want your shield
Maybe she's the one who's free
Maybe sometimes getting fucked can be amusing

Förresten tycker jag Tone är sjukt snygg på fotot, klassig och samtidigt sexig. Värre är det väl med den lätt avklippta tjejen i rosa bikini på min stulna Expressen-facsimils övre högra hörn. Kan ingen storma lite runt det ett tag?

Alla objektifierar vi. Alltid och hela tiden. Senast jag försökte stöta på någon på Kulturen var jag definitivt inte alls ens upplyst om hans intressanta kunskaper och talanger, musiksmak eller politisk inriktning, jag visste bara att han var sex-on-legs. Och ska man ändra det måste vi kanske börja trycka upp t-shirts med innehållsförteckningar... nej, det blir bara dumt.

I vilket fall som helst gillar jag numera bara Tone ännu mer. Och vårt tillknäppta samhälle behöver lite mer sexiga inslag. Kanske inte the real deal, men lite mer tighta jeans, lite mer spetskant som sticker upp "av misstag" över byxlinningen, lite mer par breda axlar under en tight t-shirt.

Maybe sometimes getting fucked can be amusing?