lördag, december 23, 2006

Ground Control to Major Fuglesang

This just in: Christer Fuglesang har precis landat på Kennedy Space Center i Florida!

Jag och mina föräldrar satt som klistrade vid TV'n inatt. SVT's sändningar slutade innan astronauterna hunnit ur rymdfärjan, men landningen var cool att se. Sitter precis nu och ser hur de kliver ut ur Discovery och ser väldigt coola ut, på NASA's webcast.

Självklart tycker jag det är väldigt viktigt att vi, mänskligheten, utforskar rymden och gör sådana här grejer. Och självklart tycker jag Fuglesang är en grym kille, med tanke på den otroliga kompetens han samlat på sig genom åren.

Men jag har lite svårt att dela den där mysigt svenska stoltheten. Bara för att vi äntligen skickat en kille till rymden, innebär väl inte det att svenskarna som nation och folk är grymmast just nu.
I SVT intervjuade de en kvinnlig rapartist med på tok för mycket konsonanter i namnet för att jag ska komma ihåg det, om hur hon kände inför detta fantastiska. Hon hade självklart skrivit en liten rap om det hela som slutade med "Sverige är bäst!" Det är precis det jag pratar om.

Sverige som nation är absolut inte bäst på rymdgrejen. Kazakstan hade en kille i rymden långt innan vi hade det! Island hade det redan 1997!
Däremot är Fuglesang fantastisk. Ser ni skillnaden här?
Poängen är att jag vill inte sno en bit av Fuglesangs cred bara för att jag är svensk!
Bara för att en svensk kille, ett svenkt landslag eller någon som långsökt kan härledas till Sverige gör något bra, så ska alla svenskar slå sig för bröstet och ha en liten bit av stolthetskakan. STFU! Fuglesang har gjort något bra, något riktigt stort, medan svenskarna den senaste tiden ojat sig över kollektivavtalets vara eller icke vara på en salladsrestaurang i Göteborg.

Nåja. Min mening var, som Du kanske märkt, inte att förringa Fuglesangs återkomst till planeten eller hans livsverk. Riktigt bra jobbat! Så, Fuglesang, om Du nu är den typen som googlar sig själv - välkommen hem, och ha en riktigt god jul i Florida!

Nyckelord: , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Instämmer, jag är inte ett dugg imponerad bara för att han är första svensken.
Dock som person och vad han gjorde uppe på ISS.

Jag såg även "den kvinnlig rapartisten" och förstår vad du menar.

Det var synd att TV slutade sända innan dom hade kommit ut, inte så stor sak men hade varit kul och se när dom kom ut (live) (var hos mamma då så webben var inget alternativ).

Är dock glad att han var svensk för det är inte ofta det är så pass bra bevakning av ett uppdrag till ISS i svenska medier.

21:12  

Skicka en kommentar

<< Home