torsdag, december 21, 2006

Hasta la Vista, old PC

Microsoft har släppt hårdvarukraven för nya operativsystemet Windows Vista. Minimikraven är ganska överkomliga - bl. a. 512 Mb RAM, 15 Gb ledigt utrymme på hårddisken och CD-ROM-enhet. Vem har inte det?
Men då missar man visst det grafiska Aero-gränssnittet. För det, och Windows Vista Premium, krävs 1 Gb RAM, 40 Gb på hårddisken, och ett DirectX 9-kompatibelt grafikkort med 128 Mb grafikminne.
Där blir det genast jobbigare. Min dator - och jag skriver det här bara delvis för att skryta - har precis det efterfrågade grafikkortet, AMD Athlon 64-processorn, 2 Gb RAM, samt lite annat smått och gott. Så den klarar absolut Windows Vista, men inte med hur stor marginal som helst. och när jag köpte den för ett och ett halvt år sedan var den top notch! Och med ett enda undantag har jag fortfarande vassaste datorn på teknis (eller iallafall bland de jag frågat), och planer på att utöka till 4 Gb RAM har funnits ett tag nu.

Min pappa köpte sin kontorsdator för ett par år sedan, en vanlig paketdator som hanterar XP väl, men som bara precis klarar minimikraven för Vista.

Det har snackats länge om Windows Vista. XP innebar en revolution för både nybörjare och avancerade datoranvändare, och självklart är alla nyfikna på vad nästa grej kommer bli. XP har ju ändå funnits relativt länge nu (jmf. Windows 95, 98, ME och 2000). Har kollat lite på de nya funktionerna, men grafiken är fortfarande lite hemlig. Verkar helt klart coolt, om inte annat.

Men frågan är hur lång tid XP kommer vara aktuellt efter att Vista lanserats. Det verkar som att det är den enda Microsoftplattformen som används nu för tiden (med hänsyn tagen till Linux-, och Macanvändare), 98, 2000 och ME är för hopplöst gamla för att kunna vara kompatibla med en XP-värld. Kommer det bli en ny hårdvarusurge? Det känns som att många kan få investera mycket pengar på nytt.

Min nåja, nu ska jag inte vara så pessimistisk och bakåtsträvande! Visst är jag sugen på Vista! 30 januari lanseras det för privatkunder. Bring it on! ;)

Förresten, en av de nya funktionerna heter iBloks. Luktar inte det väldigt mycket Apple? Vad har jag missat?

Sajttips:
http://www.seewindowsvista.com/ - Precis vad det låter som
uppsnappat.se - Har koll på prestandakraven
Microsofts svenska Vista-sida - Den är snygg iallafall!

Nyckelord: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger jiba said...

Hej Karin.

Du frågade "vad du har missat" och jag tänkte förklara lite granna. Du har nog missat det mesta vad gäller Apple vs. Microsoft, och i synnerhet Mac OS X vs. Windows. Vista är en nästan total rip-off av Apples gränssnitt, precis som Microsoft gjorde när de först lanserade Windows i början på nittiotalet.

En stor skillnad, förutom att de grafiska finesserna, är att under ytan är Mac OS X ett "riktigt" OS baserad på Unix som är vida överlägset Microsoft's miljarder-rader-kod som är fullt av buggar och garanterat fullt av säkerhetshål. En annan stor skillnad är att för att köra Microsofts undermåliga, dåligt programmerade mjukvara så krävs överdriven hårdvara jämfört med Mac OS X som tack vare konstruktionen är typ 500% snabbare och kan därför köras utan problem på en äldre Mac.

Så mitt goda råd till dig är att nästa gång du funderar på en ny dator: köp då en Mac istället. Som en parentes kan jag säga att detta är skrivet på en 2,5 år gammal PowerBook, men som ändå är tillräckligt kraftfull för att köra senaste OS X och kommer även utan problem att kunna köra nästa version, Leopard, som släpps inom någon månad.

Hej Svejs /Jimmy
PS! Också aktiv moderat...!

15:07  

Skicka en kommentar

<< Home