torsdag, februari 22, 2007

Insnöad

Igår kom årets oväder till Skåne. Hela natten slog vinden hårt mot fönstret medan det bokstavligt talat illsnöade. Bilden här intill är utsikten alldeles nyss från mitt fönster - och med viss tydlighet syns att bilarna bara är snöiga på en sida. Ingenting är plogat heller, och det smartaste är att försöka promenera i de spår som några modiga bilister redan kört upp.

TV4's nyheter rapporterade om svåra trafikstörningar, och det verkar fortfarande som om ingen kollektivtrafik överhuvudtaget går. En kille från Vägverket tycker alla borde ställa sin bil, och avstå från att åka till jobbet, så illa är det.

Själv var jag lite väl optimistisk när jag begav mig ut redan halv åtta imorse (börjar jobba kl. 9 i Malmö, en bit från Gustaf Adolfs torg). Skånetrafikens hemsida var ganska vag på hur det egentligen låg till med avgångar, men jag resonerade att om det går något så var det bra att vara ute i god tid. Med mina rejäla kängor och ordentliga jacka med luvan åtdragen såg jag ut ungefär som en svartklädd South Park-Kenny, men det funkade ganska bra.
Men när jag stått och väntat i blåsten på busshållplatsen i en halvtimme och inget fortfarande hänt började folk höra rykten om att inget skulle hända innan nio som tidigast. Ringde min chef som redan hade koll på läget, och blev ursäktad.
Min fundering är iallafall detta: som smålännig har jag sett bra mycket sämre väder och mer snö. Men inga varningar har såvitt jag kan minnas utfärdats om att stanna inne och inte använda vägarna - förutom vid Gudrun och Per. Men aldrig relaterat till snömängd. Inte heller har mitt län härjats av 200-talet trafikolyckor på en natt. Malin från Piteå kan säkert berätta om ännu större kontraster.
Jag gillar Skåne och dess skåningar, det gör jag. Men varje år när snön kommer står alla som handfallna. Skånes enda snöplog kör upp och ner för E22'an hela dagarna, och inne i städerna råder snökaos i flera dagar efter ett ordentligt snöfall.
I skogarna kring Småland finns ett välfungerande system - kommunerna och Vägverket anlitar en viss mängd bönder per areal med plog till traktorn, och betalar dem bra pengar för att vara ansvariga för snöröjningen på vissa vägar som Vägverket inte hinner med. Det innebär vanligtvis bra pengar, så därför är konkurrensen om sådana uppdrag stor. Marknadsekonomins principer kickar in, och även om man ska från Ebbehult till Kalmar kl. 6 på morgonen i sådant här väder kan man vara lugn - det kommer vara plogat hela vägen. Helt klart att rekommendera.

Nyckelord: , , , , , ,

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ok, liten stalkervarning utfärdad på mig, men som martin säger - jag är ju datanörd; "Found you!". Hoppas ni överlever söndagen. Själv kom jag just på att jag har en fika inbokad med resäner från Gbg som varit i malmö, så att gå på Cardan och supa och dansa till morgonkvisten kanske inte var världens bästa idé. Hur fan ska man komma upp i tid morgon? Hoppas ni överlever uppvaknandet och inte mår som jag antagligen kommer göra :P
Kram Anders

[edit] Och angående bloggen - visst är det något helt magiskt underligt med skåningar och 5cm snö... Snöchock­­(c) aftonbladet...

05:39  

Skicka en kommentar

<< Home