söndag, februari 11, 2007

Barn ej välkomna

Jo, jag vet att debatten har pågått sen i somras, men med risk för att verka okänslig och konstig har jag valt att inte lägga mig i det. Förrän nu, that is.

Det senaste jag hittat är den här artikeln på SvD.se. Ving vill helst inte att barnfamiljer ska vistas på vissa av deras hotell, eftersom de är en störande faktor, och SixDays kommenterar.

I direktkommentarerna på sidan verkar det finnas många som är positiva till Vings idé, men de som inte är det låter naturligtvis högst. Till saken hör väl att det nu är ett mycket stort resebolag som tagit till detta grepp - och inte "bara" en Stureplanskrögare - vilket helt klart skulle kunna leda till den vanliga folkstormen när någon är lite kontroversiell.

Så här ser jag på saken: just nu jobbar jag och tjänar ganska bra. Inget astronomiskt, men eftersom jag fortfarande till stor del lever på studentbudget kan jag ibland unna mig en trevlig middag ute, eller kanske lägga undan pengar till en eventuell solsemester. Och även när man är student och lever på det knappa CSN-bidraget kan man vilja ha en ordentligt blodig entrecôte med ett glas gott australiensiskt Chiraz till - skillnaden är att då blir den utgiften astronomisk i proportion. Senast jag var ute och åt gick hela kalaset på 800 spänn för två personer - och det är mycket pengar oavsett vad man tjänar.
När man då lagt så mycket pengar på en njutbar kväll med god mat och det där perfekta vinet har man ändå inga garantier för att det ska bli en lugn och trevlig middag - det kan finnas en barnfamilj i lokalen. De flesta har väl varit med om det - barn är en otroligt störande faktor. På restauranger, vid poolkanten eller var som helst, och då är alla pengarna mer eller mindre bortslösade. För mig är det självklart att om valet står mellan en barnfri restaurang och en barnvänlig restaurang blir det den förstnämnda. Helt enkelt en konkurrensfördel.

Därmed inte sagt att småbarnsföräldrar inte ska ha rätt att gå ut och äta eller åka på charter - men välj då ett barnvänligt alternativ eller lämpa över ungarna på far-, eller morföräldrar. Inte heller håller jag med SixDays om att småbarnsmorsor bör hålla sig från gator, torg och Konsumbutiker - det faller lite utanför min liberala inställning till saker och ting.

Och förresten är det privatägda rörelser vi diskuterar här. De borde vara i sin fulla rätt att välja vilka kunder de vill och inte vill ha. In a perfect world.

Nyckelord: , ,

1 Comments:

Blogger Mikusagi said...

Jag förstår inte varför man tar med sig bråkbarn överallt.
Vissa barn kan sköta sig, andra inte. Vet man att sitt barn är högljutt borde man inte springa på restaurang och bio med det.

Det kan man göra när barnet är större.

07:53  

Skicka en kommentar

<< Home