måndag, februari 12, 2007

Clever...

Jag kan väl på en höft tänka mig att människor som aldrig lyft upp en fysikbok i sitt liv är rädda för kärnkraft, särskilt när någon av dem kopplar sambandet med atomvapen. Av nån anledning påminns jag om första scenen i 2001- A Space Odyssey, hmm..
Samma människor brukar vara livrädda för växthuseffekten och utsläpp, något de flesta är experter på lite till mans. Det är ett mycket mer reellt hot i jämförelse med kärnkraften tycker jag personligen, trots att jag ofta hävdat att klimathypen spårat ur.

Men...

Inom vilken klimat-, och miljöhetsdiciplin är det smart att ta en reaktor ur bruk - och ersätta den med oljeeldning?!

Jodå, jag är medveten om varför Forsmark står stilla - men det var inget fel på den i förtid skrotade Barsebäcksreaktorn som levererar samma effekt!

Och från de vanligtvis högst skrikande miljödebattörerna är det alltjämt tyst...

Länk

Nyckelord: , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och den som tänker lite längre än vad du gör skulle aldrig skriva ett sådant här inlägg. Det är väl på grund av kärnkraften står still som oljekraftverket körs igång??

22:42  
Blogger Raven said...

Klart det är, för att Forsmark måste kollas innan man kan köra igång det. Men en bättre idé hade varit att redan från början låta bli att lägga ner verksamheten på Barsebäck. Då hade man haft en fungerande buffert, och kunnat vara mer självförsörjande i och med mindre "fossil-el" från exempelvis Danmark. Kanske jag var otydlig.

22:46  

Skicka en kommentar

<< Home