torsdag, april 19, 2007

Death of a Salesman

Att försöka klämma in Shakespeare och Vin Diesel i ett och samma blogginlägg är svårare än det ser ut. Så jag nöjde mig med rubriken.

Igår satt jag och såg Boiler Room medan jag kurerade min skojiga förkylning. En bra film om riktigt, riktigt onda telefon-försäljare (på mitt kontor säljar vi Telia, inte riktigt lika ondskefullt).

Jag blev glatt överraskad över att den var ganska verklighetstrogen, iallafall i själva säljdelarna. Samma snack, samma terminologi (med leads, pitch, closing...), samma känsla så att säga. En lightvariant av den stämningen råder på varje framgångsrikt callcenter.

Jag kan rekommendera alla att se den. Dels ur den synpunkten att det är bra att veta att de säljare som ringer och är som mest entusiastiska befinner sig mitt i vad som nästan ser ut som kaos. Dels för att den är en riktigt bra handling även utanför detaljerna. Och dels för att den är intressant med en film där Vin Diesel, förutom huvudpersonen Giovanni Ribisi (den där killen som man sett överallt men aldrig kommer ihåg vad han heter), framstår som mest human.

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter:

1 Comments:

Blogger MFz said...

omgomgomg


EN CALLCENTER FILM!

det finns ingen jag vill assasinata lika mycket som mr Vin, men jag slängde den åp nedladdning direkt.

callcenter.
pitcha...
avslut..
samtalsstatistik...
awwwhh...

(du är inte bättre än din orderprocentstatus. glöm aldrig det;)

14:02  

Skicka en kommentar

<< Home