onsdag, maj 09, 2007

En principsak

Jag är en ganska principfast individ - till exempel är jag inte medlem i något fack som ens långsökt kan härledas till LO, jag spelar inte genom A-lotteriet och jag tittar inte på SVT. Men det visste ni väl redan.

Göran Persson resonerar inte riktigt likadant. Att sossar gillar att hyckla var väl ingen nyhet, men nu har han alltså gjort precis samma sak som han får en tid sedan kritiserade Bildt för - han har gått och blivit lobbyist. Allt medan han nog nynnar på Wille Crafoords Man har väl rätt att ändra sig?

Fast det roligaste av allt är att sossarna är fly förbannade och säkert känner sig lite kränkta. Någon i artikeln jag länkat till ovan hade tänkt sig att Persson kanske kunde fortsätta sitt gamla engagemang i ABF - gråsossighetens högborg. I sådana fall känns lite glassig konsultverksamhet enormt roligare.

Klart jag förstår Göran, jag skulle gjort samma sak. Med den skillnaden då att jag är moderat och det hela inte direkt strider mot något jag står för. Jag tycker det hela säger ett och annat om sossementaliteten. Vi och dem. Makten och folket. Vissa är lite mer jämlika än andra, så att säga.


"Lobbyisterna arbetar inte för det nya. Lobbyisterna arbetar för det gamla.
Framtidens lösningar har inga lobbyister. Det är gårdagens lösningar som har
lobbyisterna. Framtidens lösningar – de bärs av övertygade människor som har
ideal och värderingar."

- Göran Persson under sitt sista tal som (s) partiordförande.

Nyckelord: , ,

Etiketter: