tisdag, mars 21, 2006

Inte en dag för tidigt

När jag vaknade (sent, har en improviserad sovmorgon) idag och slog på TV4's nyheter möttes jag av ett riktigt glädjande besked; 08:30 imorse avgick Laila Freivalds! Detta efter att ännu en skandal uppdagats, i vevan med Muhammedkarikatyrerna och nedstängandet av Sverigedemokraternas hemsida. Nåja, rapporteringen av det låter jag proffsen sköta.

Freivalds vid rodret på UD var väl ändå decenniets antiklimax. Medan Anna Lindh, otroligt kompetent för att vara socialdemokrat, skötte Sveriges urtikesaffärer med stadig och säker hand, har Laila inte gjort mycket annat än att, ja, screw up. Hon är den mest skandalomsusade ministern under 2005, enligt Newsdesk. Intressant är att tvåa på den listan är hennes extrainsatte efterträdare, Bosse Ringholm.

Jag har länge tyckt att det statsbärande partiet börjat påminna om Sovjets maktelit. De regler vi vanliga medborgare måste följa verkar inte alls gälla socialdemokrater. Ett mycket enkelt exempel på detta är frågan om ansvar. För att förtydliga; om jag väljer att starta eget och anställer människor av tvivelaktig moral blir det likförbannat jag som får ta smällen för ett dåligt utfört arbete, eller rättsliga påföljder om några olagligheter förekommit. Samma princip bör väl enligt logikens alla konster gälla på UD - är du chef har du yttersta ansvaret. Men istället har Persson och Freivalds sedan den fruktansvärda annandagen 2004 tävlat i att skylla ifrån sig, och detta med ganska bra resultat - debatten svalnade ju till sist. Jag bara väntade på att allt vid något tillfälle skulle varit borgerlighetens fel - som allt annat i det här landet som styrts av sossarna 21 av de senaste 25 åren.

En äkta 'bonnkärring' från mina hemtrakter har ett underbart uttryck för när någon gjort bort sig oförlåtligt - man har "pissat på syltan". Precis vad Freivalds till slut gjorde. Ett relativt litet felsteg, som kanske för sig självt orsakat som mest ett par dagars press-, och bloggstorm, men som i perspektiv bidrar till bilden av en inkompetent och eventuellt lite korkad utrikesminister.

Men nu ska vi inte vara så negativa! Kvinnan har ju faktiskt haft en tung post i ett par år nu, och förtjänar en sammanställning. Därför kommer här min lista över...

Freivaldsmissar vi minns
  • Februari 2004 - medan kung Carl XVI Gustaf blir utsatt för vinterns största mediedrev för sitt positiva uttalande om sultanen i Brunei håller UD sig långt borta från debatten. När allt svalnat, ett par månader senare, kryper det fram att kungen fått alla uppgifter direkt från UD och instruktioner om att helst inte uttala personliga åsikter.
  • Juli 2004 - en lite bitter utrikesminister skyller förlusten i EMU-valet på att väljarna helt enkelt röstat fel och är i allmänhet obildade om europapolitik.
  • 19'e november 2004 skriver DN om att Freivalds hoppas att Hamas ställer upp i det palestinska presidentvalet - en organisation som av EU klassas som terrorister.
  • 26'e december 2004 - the shit hits the fan för att uttrycka det något okänsligt. En tsunami skapar förödande konsekvenser för tusentals svenskar. UD gör just ingenting, och vår största informationskälla och katastrofens allra klarast lysande stjärna är Fritidsresors Lottie Knutsson - som senare får höra av Freivalds att hon ska "passa sig". I övrigt är hon ganska oblivious och hävdar senare att “UD begick inga misstag överhuvudtaget.”
  • Februari-mars 2006 - media börjar bli lite hotfulla och stories om hur UD egentligen agerat i frågan om Sverigedemokraternas nerstängda sajt börjar florera. Så här analyserar DN saken.

Ibland är det inte utan att man kan förstå en trött statsminister när även han gör dumma uttalanden, som denna pärla för ett par år sedan;

"En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er..."
- Göran Persson inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen
(källa: allvarligttalat.com)

Min lista ovan sammanställdes lite improviserat och med stor hjälp av Google över en kopp kaffe i min morgonrock. Komplement, grodor och andra citat eller vad som helst som kan passa ovan välkomnas!