onsdag, mars 15, 2006

Avskaffa jantelagen

Jag vill egentligen inte finnas på Lunarstorm, men det gör jag. Det har i huvudsak att göra med två faktorer; jag vill hålla kontakten med gamla vänner från min hemstad på ett smidigt sätt, och ska jag vara en "Member '06" i valrörelsen är det bra att finnas där, nu när projektet Ungt Val har satt igång.

Sådär, då var det klargjort. För att det inte ska bli några missförstånd, liksom.

Av någon anledning är idiotihalten på Lunarstorm beklämmande hög. Vilket för mig till vad jag egentligen ville gnälla över; ett inlägg med nån vänstersympatisör som avsändare någonstans. Något i stil med "e så j-la less på alla MUF'are som går runt och tror att dom e nåt".
Ah. Vilken himla tur att en tvättäkta MUF'are som mig själv finns till hands och kan reda ut begreppet en gång för alla.
Så till fördomen i fråga; går vi medlemmar i MUF och Moderaterna runt och tror att vi är något? Jajjemän!
Och det är det som är så jävla härligt med att vara höger och jantelagsmotståndare. Klart jag är något. Jag har jobbat hårt hela mitt liv och åstadkommit mycket, till exempel att komma in på LTH. Är inte det något? Jag har lärt mig traktera ett instrument och fungera som en del i en helhet som skapar vackra melodier (lite kollektivistiskt, come to think of it). Ska jag hålla tyst om det? Jag har slitit i valrörelser, styrelser och Gud vet allt i olika politiska konstellationer, för att driva igenom mina frihetliga idéer. Är detta engagemang fel på något sätt?

Så därför reser jag mig gärna och deklarerar att Ja, jag tror jag är något, och hittills har det gått ganska bra för mig. Därmed inte sagt att jag har ett större människorvärde än någon annan, naturligtvis inte. Är jag bättre än någon annan? Tja, det beror väl på sammanhang. Jag är grym på till exempel matte, men jag är helkass i historia. Jag är en tuff motståndare i poker, men jag vet knappt hur man håller en joystick. Är jag bättre än någon annan 'i det stora hela'? Nej.

Jo, det är väl tredje gången jag upprepar det, men det tål att sägas; visst fan är jag något. Det är Du med, min käre vänstervridne vän. Jag tror Du och Dina vänstervänner skulle må mycket bättre om ni ibland sträckte på er och vågade högt deklarera "Jäklar, det här gjorde jag bra".

Det är dags att avskaffa jantelagen.

1 Comments:

Blogger -Gurgel- said...

Håller helt med dig, förstår inte riktigt varför det är så fel att säga: ja jag är BÄST! Jag är stolt över mig själv och jag tycker att jag är underbar!! Fan om jag inte gör det vem ska då tycka det? Möjligtvis mina föräldrar men jag är en mycket påfrestande filur så det vill jag inte kräva av dem. :p Endast jag uppskatta till fullo var jag är idag för ingen annan har slitit åt mig och gjort arbetet. Många har stått vid min sidan och hejat på, tack till alla dem, men det är ändå jag som av olika anledningar gått sönmlös med ice fungerande hungerskännslor, det är mig fan om någon ska ta det ifrån mig. Ja, jag är någon och inte vem som helst. Jag är fan BÄST på att vara jag, en underbar, rosa liten varelse.... :D

23:15  

Skicka en kommentar

<< Home