torsdag, oktober 12, 2006

Adjöss, Optimal Telecom!

Så har även jag tagit klivet in i framtiden, och skaffat IP-telefoni. Jag ringde Bredbandsbolaget, där jag har min härliga 100 mbit/s-lina, som fixade allt åt mig. Dessutom sänkte de mina utgifter för bredbandet med ungefär en hundring i månaden när de ändå var igång - och plockade bort den fasta avgiften på IP-telefontjänsten, eftersom jag är kund hos Telenor på mobilen också. Och så fick jag behålla mitt telefonnummer.

Hur jävla nice är inte det? Min senaste faktura hos Optimal Telecom, min tidigare "jättebilliga" telefonoperatör gick på lite över 300, och då hade jag ringt för ungefär 40 spänn. Tillägg för nummerpresentation och avgift på nätet tillkom. Och det är fan så mycker mer än ett Deluxeabonnemang (Guld) hos Viasat.
Det kanske blir ett sådant istället? Det kan man också få hos Bredbandsbolaget ;)

Det är lite mot mina principer att vara så positiv till Telenor och dess dotterbolag, men det här är ju helt jävla outstanding! Jag har dock fortfarande inte fått kläm på varför Viasat och Bredbandsbolaget samarbetar för att leverera digital-TV via bredband - när Canal Digital också ägs av Telenor. Skumt.

För övrigt sitter min arbetsskada i. När jag ringde BBB's kundtjänst svarade en mycket trevlig Jonas, och vad säger jag? Jo, "Hejsan, jag heter Karin och jag ringer f... nej, det gör jag inte, jag heter Karin Carlsson och jag är kund hos Bredbandsbolaget. Typ".

Nyckelord: , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

haha:P jag jobbar på optimal;) å jag känner igen de där när man ringer kundtjänster "ja hejsan, harris heter jag å ringer från opt.." nej.. så ska man ju inte säga:P /harris
harris_o@hotmail.com

00:03  
Anonymous Anonym said...

Jävla företag det där...
Fick hem ett reklamblad som jag tyckte var intressant då jag satt med Telia. Fyllde i och skickade in. Ringde efter lite mer än 1½ vecka: De hade inte fått nåt, då de skulle skicka ett nytt. Var lixom det att de hade klämt ihop ett A3 till A4 så det var inte lätt att fylla i.
Ringde igen efter 2 veckor, fortfarande inget, men sen efter 1 lr 2 veckor fick jag bekräftelse från Telia. Härligt tänkte jag, skulle byta omkring. nov/dec.
-Perfekt tänkte jag.
Ringde under mellandagarna för å höra vart min utlovade trådlösa Doro Matra tagit vägen...
Fick till svar att jag hade muntligt (!!? WTF??) gjort en beställning så telefonen var inte inkluderad i 'deal:en'. Jag blev förbannad för jag hade så fan heller godkänt någon inspelning. Jag fick prata med högsta hönan där och hon mer eller mindre bekräftade att det var inspelat. Dock så hon aldrig det i klartext... Hon ringde upp mig efter ca. 7 minuter (Ja, jag tog tid) och då var det annat ljud i skällan; De hade inte spelat in mig och allt var ett missförstånd, och hon hade sett till att telefonen skulle skickas till mig (Den var redan skickad sa hon).
Hmm... Vid det tillfället hade jag förlorat (nästan) allt förtroende.
Nästa tabbe de gjorde var som de flesta andra; Man ber om månatlig faktura, men får kvartalsfaktura.
Första hamnade omkring 450 eller nåt sånt, vilket faktiskt var högre än Telias som jag brukade få. Det som skulle bli SÅÅÅÅ mycket billigare, blev dyrare. Jag ringde och frågade, och fick till svar att det hade att göra med uppsägningstiden som på nåt vänster hade blivit tjall med så jag fick betala för en något längre period. Det lustiga i det hela var att jag fick pengar tillbaks ifrån Telia för ett för högt inbetal belopp..!!?

Jag fick sedan dock månatliga fakturor, och eftersom marknaden hade stillat sig en hel del, och jag hade då varit upptagen en hel del med massa annat, så var det dags för flytt. Flyttade gjorde jag, sen när jag fick mitt (nya)bredband som var hur mkt bättre som helst än tidigare, började jag fundera på att byta telfonleverantör, och tankarna hade hela tiden varit mot Tele2, och jag beställde bredbandstelefoni därifrån.
Fick fylla i fullmakt och skicka in. Efter någon vecka ringde jag för att höra om statusen. Jo, de hade gjort en beställning å allt det där, nu var det bara för dem att vänta tills avtalet trädde i kraft. Härligt tänkte jag.
Efter ca. en månad totalt ringde jag för att höra hur det gick för jag hade då hunnit fått 2 fakturor ifrån Optimal, de blev lite tysta i telefonen för det hade blivit nåt konstigt med avtalet, det var liksom ändrat på nåt vis. Henne jag pratade med bad mig vänta ett tag medans hon knappade febrilt en stund. "-Så, nu är det ändrat och kommer att träda i kraft den xx/xx".
Sen fick jag också höra att jag stod kvar som kund hos Optimal för någon tilläggstjänst, med två månaders uppsägningstid eller nåt sånt.

Nej, man kan bli lite sne när det är klappkukar & klappfittor som sitter å bara ska ha ens pengar!

Nu sitter jag med Tele2 bredbandstelefoni och mobilabbonnemang, plus att jag har en Sony Ericsson W850i på avbetalning och betalar ca. 300- 350 kr / månad och då ringer jag inte mycket, men heller inte lite!

Sug på den bajskorven Optimal Telecom!

14:17  
Anonymous Anonym said...

Bredbandsbolaget samarbeter med ViaSat ang. digital-TV iom. att de var med och utvecklade tekniken kring IP-TV. så enkelt är det. Men absolut, jag vill också ha Canal Digital via BBB.

/Linus

22:36  
Anonymous Anonym said...

hej.
jag har også micket dårlig erfarenhet med Optimal Telecom.
Dom krånglar och juger, sickar falska fakturor och har dårlig kundbehandling.
Håppas bolaget går i sopet hos de få kundene som är igjen.

17:54  

Skicka en kommentar

<< Home