lördag, december 30, 2006

Saddams avrättning

Idag är nyhetssajterna översållade av Saddams avrättning. Per min värdegrund är jag mot dödsstraffet, men jag kan inte påstå att jag känner någon avsmak i just den här frågan. Jaja, kalla mig selektiv, det bryr jag mig inte om, jag anser att det visst finns gradskillnader. Men med detta inte sagt att det var rätt.

Snarare ser jag till konsekvenserna. Risken finns att Saddam får martyrstatus och orsakar våldsupptrappning i Irak (vilket är helt fel sätt att bli av med amerikanerna, men så långt verkar tankegångarna inte kommit än). I värsta fall får Al-Quaida och liknande konstellationer lite mer vatten på sin ologiska kvarn, vilket inte alls är osannolikt.

Kanske rätt approach är att se det hela som en skjuts in i 2007. På gott och ont.

Nyckelord: , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker synd om er svenskar som inte vet hur bra saddam var, irak var ett liv utan religiösa fanatiker, rika kapitalister eller hemsk kriminalitet utan var ett land av rikedom och där staten styr allt. om det inte vore för FN's sanktioner så hade saddam fört Irak till världens starkaste land med all dess olja.. jag hoppas folk förtstår att folk som avrättar är inte folk som fastställer rättvisa utan folk som hämnas. men folk som hämnas finns det mycket av.. se bara alla terrorister.

16:18  
Blogger Raven said...

Återigen, spännande med anonyma kommentarer!
1) Huruvida dödsstraff är en moraliskt försvarbar bestraffning eller bara hämnd är en debatt jag skjuter på tills jag känner för att skriva ett moralfilosofiskt inlägg. Om din poäng var att jämställa USA med terrorister tycker jag du är lite långsökt.

2) Mmmh... Saddam är nog bara en något missförstådd myskille. Alla vet ju att det är skitjobbigt med folk som inte håller med en. Och kurder är det väl ändå ingen som tycker om - gud, vad praktiskt att vara diktator! Då kan man ju göra sig av med sådana! Wohoo! Expressen fortsätter myståget med den här artikeln; http://www.expressen.se/index.jsp?a=811916

Förresten tycker jag du låter lite kommunistisk, med ditt avog mot kapitalister, och det där med att det är en bra sak att staten styr allt. Saddam avrättade kommunister också.

Och förresten föredrar jag att USA är världens starkaste nation framför Irak....

19:48  
Anonymous Anonym said...

tycker synd om vi svenskar...hm...du verkar inte redig killen/tjejen men jag antar att du är kille...nu kanske irak kan få bli fria från hans hemska tankar m.m....
det där du skrev om religiösa fanatiker...va fan kallar du då det saddam var...han som använde sig av att det var allah's vilja att vissa skulle dö...han trodde för fan att han var allah själv och kunde göra va fan han ville ...han var inte bra poå nåt sätt alls...hans död var för mild för allt han har gjort ..va irriterad man blir när man hör sånna grejer om att han var bra...på vilket sätt var han bra allt det du sa irak inte hade ...det har dom ju redan och har alltid haft...alla länder har sånna...och jag tycker inte alls synd om oss svenskar iaf för vi har det jätte bra gemnfört med hhur irak har det....
du skriver om att folk som avrättar gör det för hämd o inte för rättvisa....hur fan tänker du då...du har rätt i att det inte var rättvist att han skulle hängas för det var alldeles för milt straff som jag skrev innan...han fick inte lida tillräckligt som folket i irak...men då kan vi ju säga att saddam har gjort många avrättningar pga hämnd...
jag börjar undra om inte du lever i ett fantasi land...visst fan har dom hemsk kriminaliet...spec. när saddam "bestämmde"....herre gud vad....nä jag ska inte ödsla min tid för att sitta här o skriva nåt som du ändå inte förstår...du verkar ju inte veta vad som är rätt o fel ...eftersom du tycker att saddam..saddam av alla var bra...jag tycker som många andra , han var en "hitler"...

gott nytt år raven!!:=)....fast jag inte känner dig men jag tänkte skriva det eftersom de inte e länge tills det nya året börjar...då man tar nya tag o försöker göra det man missade förra året:)...byebye

20:33  

Skicka en kommentar

<< Home