lördag, januari 13, 2007

Garderobsnostalgi

Eftersom jag varit jättesjuk den här veckan skickade mina föräldrar mig en förstaklassbiljett hem till skogen igår. Allt under förevändningen att låta mig vila och tillfriskna. Men jag blev snart varse att det inte alls var tanken - nej, deras onda plan var istället att de behövde nån som kunde sätta ihop datorn de just flyttat upp på övervåningen. Mamma håller nämligen på att renovera rummet där den stod tidigare. I anslutning till detta måste ett par garderober i samma rum utrymmas, och för att göra plats för alla de prylarna ska mina föräldrars skitstora walk-in-closets rensas. Detta är naturligtvis något vansinnigt intressant. Bland rosa pumps, Hawaiiskjortor, axelvaddar och allt annat anskrämligt 80-talet spydde upp kan man hitta hur mycket kul som helst.

Första prylen jag skulle vilja förevisa tar hem alla priser i kategorin Världens fulaste julpynt. Det som bilden här intill ska föreställa är alltså en plastgran, ca 40 cm hög, med en tomteluva. När man går förbi den börjar den illskrika "MERRY CHRISTMAS!" och sjunga Jingle Bells. Tillräckligt för att ge vem som helst en tredubbel hjärtinfarkt på studs. Och den är helt klart ondskefull. Ser ni inte det på den?! Som nånting ur en äldre Stephen King-roman!
Fyfan vad läskig den är...
Jag och mamma lyckades dock räkna ut exakt vad man ska använda den till. Slänga den på Återvinningen - påslagen. Vem vet, den kanske kan skrämma livet ur någon passerande sopspion?

Nästa grej vi hittade var min pappas skolfoto från högstadiet. Min pappa är den inringade killen en bit ut till höger på övre raden. Min familj har gott om snygg-gener =)
Men hur som helst är det en spännande studie i mode. Det här är alltså tidigt 70-tal ute på den småländska landsbygden. Orten heter Grönskåra, och idag har den en riktigt catchy 'slogan' - "om du bodde här hade du varit hemma nu". Alla kids har skitfula glasögon, för korta byxor och träskor. Blir lite stolt över min far, vars modekänsla mamma ofta jämfört med den hos Stig-Helmer Olsson. Här är han ju ganska cool med moderna mått mätt. Som en reklamare i storstaden, typ.

Det gäller att hålla sig framme vid sådanahär tillfällen, man kan roffa åt sig saker som annars skulle slängts. Jag har fått en jättefin solfjäder med handmålade japanska tecken (inte för att jag vet vad det står. Det skulle ju kunna vara en grov förolämpning) som pappa fått av nån business-japan nån gång. Det fanns massor av sådanadär internationella kul saker att botanisera bland. Bland annat en slags primitiv bok bunden "på mitten" med sanskrit, en sånhär outfit (bra att ha om man, som pappa, tycker om att jävlas med passkontrollanter och hävda att man är med i Hamas. Jag tror inte det är smart. Men den matchar iallafall vår kamel), kinesiska ätpinnar och en massa annat kul.

Förresten har jag hittat ännu en sådandär ganska värdelös sak på internet man kan roa sig med i 27,3 sekunder - ta reda på ditt pundarnamn. Jag kan bevisligen gå under namnet Mordiska Alkisen. Kanske ett korn av sanning i det =) Brorsan blir Speedade Tunnisen, och Tom och Leeloo blir matchande nog Galna Playern respektive Trötta Playern. Jag testade John också, men det kan jag fan inte skriva ut här =) Om nån nu är alldeles för uttråkad eller så, så skriv gärna nytt alias i kommentarerna. Lite kul. Kanske.

Nåja. Nu ska jag ta Land Rovern till Preem och se om min Volvokompis Johan jobbar.

Nyckelord: , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej karin, grattis i efterskott förresten!! fan vilken rolig grej, jag blev billiga gangster. :) hur är det på jobbet nuförtiden då? verkar inte va den bästa.. hoppas allt är bra i alla fall!!

//amrita.

13:24  

Skicka en kommentar

<< Home