tisdag, januari 16, 2007

Jävla bananrepublik

Michael Moore, kom och rädda oss! Rättstaten har havererat! Sverige har fallit i händerna på en riktigt illvillig gerillaorganisation!

Den här veckan har jag min pappas bil, vilket ni som läste mitt föregående inlägg kanske har snappat upp. Det är en underbar Chrysler med allt man kan tänkas vilja ha och en design som matchar min stil just nu - med min gangsterhatt, Michael Bublés swingjazz i stereon och det där Al Capone-aktiga maskingeväret jag tänkt köpa mig. Jag känner friheten i susa i håret (man kan få fläkten på ECC'n att gå på riktigt höga varv) och älskar varje sekund!

Men med sådan frihet följer ett visst ansvar. Jag kan köra mycket och fort utan att skada någon, och jag är inte en trafikfara på något sätt. Lite road rage har väl alla, men jag är så hänsynstagande man kan i de flesta situationer. Till och med vid övergångsställen. Men idag kom jag - med min kollega Jennifer i passagerarsätet - till Malmö C, som ligger hyfsat på vägen till vår arbetsplats. Vid Malmö C existerar inte begreppet parkeringsplats, men jag behövde bege mig in på pressbyrån, så jag stannade till i slutet av en lång lastzon. Jag lämnade motorn på tomgång och Jennifer i passagerarsätet. Jag var in och ut igen på under minuten, men när jag halvspringande i mina höga läderstövlar och långkjol kom tillbaka stod där en mycket arg lapplisa och tryckte en p-bot på 700 spänn i famnen på mig.

Okej, så jag gjorde fel, I'll admit it. Men är det verkligen rimligt? Jag är en mycket samvetsgrann och ordentlig medborgare, jag betalar alltid min hyra och mina räkningar i tid, jag betalade min stora skattesmäll i höstas i god tid, jag är alltid respektfull mot dem jag möter och jag pensionssparar. Inte fan har nån tackat eller berömt mig för det! Men under loppet av 30 sekunder står jag ivägen för INGEN ALLS och för det ska jag lynchas. Vad i helvete?!

Väl på jobbet avreagerade jag mig inför Anette, som hävdade att lapplisorna har ett slags provisionssystem, och så höll jag nästan på att explodera. De är nästintill en myndighet. Har de sagt att man ska betala så betalar man, eller så får man problem med rättsväsendet, och tycker man det är fel ska man överklaga till polisen. Ska en sådan auktoritet ha en provisionsbaserad lön?! Det är ju ta mig fan rättshaveri så det stänker om det!

Någon borde göra ett Kalla Fakta-inslag om det här.

Nyckeolrd: , , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tror redan det har gjorts något kalla fakta liknande om det.

10:49  
Blogger MFz said...

Provisionsarbetande människor har en lyster i ögonen som människor med fast lön saknar.

Det är som radiotjänsten!

10:50  
Anonymous Anonym said...

Sry Raven men nu gnäller du väl lite väl mkt. Du bröt mot lagen och fick böta. Tuff skit. Kom över och ta en kaffe i casa del hult/johannesson när vi frisknat till och glöm det hela.

15:29  

Skicka en kommentar

<< Home