måndag, januari 15, 2007

Stormrapport från skogen

Mina planer på att åka hem igår grusades när jag fick reda på att inga tåg gick mellan Alvesta och Hässleholm. Jag köpte mig en förstaklassbiljett (läs: pappa köpte mig en förstaklassbiljett) till idag istället. En god idé då, men vid ettiden slog stormen Per till här på riktigt.
Strömmen gick såklart med en gång, så det var bara att dra igång vårt reserv- kraftverk. En ganska stadig sak med en dieselmotor som ger 12 kW. Den fick dock - ironiskt nog - dras igång med startkablar till Land Rovern. Ganska rough n' tough - charmen med lantlivet.

Efter en fika (det fikas väldigt mycket och ofta där hemma) inventerade vi eventuella skador på ägorna. Telefonlinan var död och mobilmasterna nere kunde snabbt konstateras, men 'självklart' fungerade fortfarande all vår satellitmottagning - både TV och internet. Utomhus var utsikterna värre - en dörr till maskinhallen i ladan hade slitits av och i hela trädgården låg takpannor och plåtdetaljer från skorstenar.

Hela kvällen, till långt in på skymn- ingen, var vi ute längs Ebbehults- vägen med ett par grannar och motorsågar för att röja undan träden som fallit. Fullständigt livsfarligt egentligen, eftersom stormen ännu inte avtagit, men nördvändigt. På fotot jag tog har vi lyckats oskadliggöra en stor gran i lyset från extraljusen på Land Rovern.

Eftersom reserv- kraftverket inte kan leverera hur mycket ström som helst tyckte mamma det var smartast att låta bli att använda spisen, och som tur är har vår rediga lantkåk naturligtvis en vedspis. Härligt... ja, retro!
Vi kunde iallafall ta varsin varm dusch senare på kvällen, och tvätta dieselångorna ur håret och kådan av händerna. Har fortfarande en lagom irriterande träflisa i handflatan. Men tack gode Gud för det där reservkraftverket! Det gäller att vara självförsörjande.

Eftersom jag skulle till Lund och pappa till Köpenhamn lade han fram det ovanligt begåvade förslaget att vi skulle köra ner hit, så kunde ju jag har bilen tills han kommer hem, på fredag. Absolut inte mig emot! Vi åkte kvart i sex i morse, långt innan det börjat ljusna. Vägen var ganska bedrövlig, hela vägen från Emmaboda till Karlshamn fick man ständigt väja för träd som låg i halva körbanan och be en liten bön att de träd som hängde på elledningar och annat inte ramlade ner just då. Och E22 var avstängd en kort sträcka efter Kristianstad, ett väldigt stort polispådrag dirigerade om trafiken över Norra Åsum. På påfarten kunde man ana en seriekrock längre bort.

Den enda radiokanal pappa tillåter är P1, men de rapporter om insfrastruktur och stormens verkningar de kom med var nån utsänd reporter på Stockholm C och lite varningar om att det kunde ligga träd i vägkanterna. Men det verkar inte vara lika svåra skador som efter Gudrun. Nog kommer det dröja innan allt fungerar igen - efter Gudrun hade Ebbehult inte nätström på tre veckor, och när det väl funkat en vecka kom en snöstorm och så vart det strömlöst i tre veckor till. Men skadorna på skogen verkar vara ringa. Timmerpriset kommer inte chocksänkas, ekonomin i stort kommer inte få nån känga.

Nu har jag iallafall tagit mig till Lund, men självklart begav jag mig inte hem med en gång! Jag hittade en radiokanal som spelade Toto och brände iväg på norra ringleden, till Statoil, ner mot stan och sedan hem. Senare ska jag ta bilen till jobbet, var tanken. Nåt bra var väl tvunget att komma ur den här stormen!


- Raven, Din orädda reporter i karastrofens centrum

Nyckelord: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Victoria said...

Vedspis is the shit :)

12:13  

Skicka en kommentar

<< Home