torsdag, februari 01, 2007

IT-mässan 2007

Igår hade jag det stora nöjet att få gå på IT-mässan som hålls nu i Malmö. Min plan var att åka dit med min nya, fina digitalkamera och göra ett stort fotoblogginlägg om det hela, men nu blev det inte riktigt så. Förklaringen till det finns på någon av de communities där man kan hitta mig. Men jag tänkte ändå jag skulle rapportera lite.

Eftersom mässan mest gick ut på business-to-business-kontakter blev jag snart lite uttråkad. Jag hade väntat mig en Windows Vista-demo, och kanske till och med ett smakprov på Apples sexiga nya iPhone, men varken Microsoft eller Apple fanns på plats. Och sådär jäkla intresserad av dialeragenter och bokföringsprogram är jag inte.

Så då finns det alltså två saker att roa sig med på en mässa; plocka åt sig gratisprylar och ljuga för montervärdarna. Jag drack kanske uppemot en liter kaffe medan jag förklarade för en säljare att vi faktiskt skulle behöva en kaffeautomat på min IT-firma i Halmstad (den existerar, men jag har absolut inget med den att göra, det är en bekants bekant som driver det hela) eftersom vi bara har en ganska ofräch kaffebryggare och det ser ju ganska illa ut vid kundmöter och dylikt. Och Malin visade sig vara en riktig talang på det där, eftersom hon har tattarblod i ådrorna (det var hon som sade det, inte jag). Hon kånkade ut tonvis med godis och allt möjligt loggaskräp och behövde näsan gaffeltruck. Själv var jag inte direkt på min formtopp, men kom hem med en stressboll, vatten på flaska, juice, loggagodis, mobilsmycke, en väska och lite sådant. Men mina kollegor lyckades tigga till sig varsitt paraply nånstans.

Men lite intressanta och sevärda saker fanns att se, till exempel ett Mindballspel - jag såg en dokumentär på Discovery om det där för ett tag sen, det går alltså ut på att man sätter ett band med elektroder runt huvudet som mäter hjärnvågorna. Och så ska man med tankekraft - genom att försöka hålla sig lugn och stenkoncentrerad - flytta en boll över på motståndarens planhalva. All min meditationsträning payed off, när jag hittat mitt zen fick Malin storstryk. Montervärdarna hävdade att mina brainwaves var närmast komaliknande. Allright!
Trodde iallafall aldrig att jag skulle få tillfälle att testa det själv. Coolt som fan.

Oh well, tillbaka till vardagsnördandet och joyoftech.com ;)

Nyckelord: , , , ,