torsdag, mars 01, 2007

n00b

Eftersom jag alltid rört mig i nördtäta miljöer (natur-vetarlinjen inriktning matte-data, LAN-parties, LTH, min nuvarande arbetsplats och WoW-nördarna jag brukar luncha med - listan kan göras väldigt lång) tyckte jag nog jag hade bra koll på gamerspråket, eller leetspeak, som det bevisligen kallas. Men jag hade fel. Nån pekade mig ikväll mot Wikipedias (denna oumbärliga källa till kunskap om allt från råttsvansar till reglerteknik) sida om det hela.

Och jag menar... allvarligt talat. Ni undrar varför jag inte spelar nånting, eller ens testat ett MMORPG - det beror på att jag inte förstår er! Nu ska man ju inte lägga sig i vad andra grupperingar sysslar med, men en liten fråga skulle jag ändå vilja ställa; är det inte lättare att bara göra som vanligt? Förvisso känner jag några WoW-nördar som brukar tycka om att kombinera sitt spelande med en rejäl joint. Det kanske hjälper. Eller så var det så hela skiten uppkom...

Men det är klart. Folkgrupper har haft sina egna språk förut. Europeiska judar talade/talar jiddish, pingstvänner behärskar att tala i tungor, så varför ska inte nördarna få ha sitt leetspeak ifred? För oss andra får vi försöka köra allt genom Leet Speak Generator (eller förlåt, L33t-5p34K G3n3r4t0r).

Etiketter: