Kampanjsäsong
Vår i luften, det kan bara betyda en sak - ungdomsförbunden drar igång sina vårkampanjer!
MUF har ett bra tema, men det känns lite oinnovativt. Temat är "Jag kan själv" och de har en lätt osexig kampanjsajt här. Idén bakom är förstås den om frihet - att utöka individens frihet och i så stor mån som möjligt inskränka på politikers makt. Det är inte så dumt rent ideologiskt, en viktig del av liberalismen är den negativa frihetsdefinitionen. Men är kidsen sugna på idédebatt?
SSU kör vidare på temat "är du inte vänster kan du inte vara miljövän" med sin 2087-kampanj. Nästan så jag vågar drista mig till att hävda att den är avskyvärd. Skrämseltaktik har alltid varit sossarnas främsta kampanjmedel - medan vi på borgerligt håll lägger fram idéer om vad vi vill åstadkomma med en optimistisk framtidssyn, är sossarna kvar i "röstar ni inte på oss går det åt helvete"-hjulspåren. Jäkla neggon. Kom med på en MUF-stämma nån gång och upplev lite glada människor, lite glitter och lite glam!
CUF tar upp en jäkligt intressant fråga - globalisering och u-land vs. i-land. Och de gör det ur ett perspektiv som torde göra Johan Norberg stolt. U-Shoppingkampanjen är en nära runner up i kampen om gymnasisternas uppmärksamhet. Kapitalism äger, frågan är bara om de kan leverera det snyggt och enkelt utan att krångla in sig i resonemangen, som lätt blir komplicerade.
Men bäst i vår är utan tvekan KDU. Kampanjen A Non-Facking Generation är aktuell, fräsch och jäkligt överraskande - ungdomsförbunden är mer höger än sina moderpartier, även i konservativa led. Kristdemokraterna är förbannade, men Ella Bohlin kör sitt race. Och så är det alltid lite uppfrächande med en kampanj som inte baserar sig på idéer som kan te sig lite luddiga för målgruppen, utan en ren sakfråga med god ideologisk grund. De är inte nyliberaler än, men på god väg =)
Andra bloggar om: Kampanj, MUF, SSU, CUF, KDU, A Non Facking Generation, globalisering, kapitalism, liberal, konservativ
MUF har ett bra tema, men det känns lite oinnovativt. Temat är "Jag kan själv" och de har en lätt osexig kampanjsajt här. Idén bakom är förstås den om frihet - att utöka individens frihet och i så stor mån som möjligt inskränka på politikers makt. Det är inte så dumt rent ideologiskt, en viktig del av liberalismen är den negativa frihetsdefinitionen. Men är kidsen sugna på idédebatt?
SSU kör vidare på temat "är du inte vänster kan du inte vara miljövän" med sin 2087-kampanj. Nästan så jag vågar drista mig till att hävda att den är avskyvärd. Skrämseltaktik har alltid varit sossarnas främsta kampanjmedel - medan vi på borgerligt håll lägger fram idéer om vad vi vill åstadkomma med en optimistisk framtidssyn, är sossarna kvar i "röstar ni inte på oss går det åt helvete"-hjulspåren. Jäkla neggon. Kom med på en MUF-stämma nån gång och upplev lite glada människor, lite glitter och lite glam!
CUF tar upp en jäkligt intressant fråga - globalisering och u-land vs. i-land. Och de gör det ur ett perspektiv som torde göra Johan Norberg stolt. U-Shoppingkampanjen är en nära runner up i kampen om gymnasisternas uppmärksamhet. Kapitalism äger, frågan är bara om de kan leverera det snyggt och enkelt utan att krångla in sig i resonemangen, som lätt blir komplicerade.
Men bäst i vår är utan tvekan KDU. Kampanjen A Non-Facking Generation är aktuell, fräsch och jäkligt överraskande - ungdomsförbunden är mer höger än sina moderpartier, även i konservativa led. Kristdemokraterna är förbannade, men Ella Bohlin kör sitt race. Och så är det alltid lite uppfrächande med en kampanj som inte baserar sig på idéer som kan te sig lite luddiga för målgruppen, utan en ren sakfråga med god ideologisk grund. De är inte nyliberaler än, men på god väg =)
Andra bloggar om: Kampanj, MUF, SSU, CUF, KDU, A Non Facking Generation, globalisering, kapitalism, liberal, konservativ
1 Comments:
Google äger *s*
Skicka en kommentar
<< Home