tisdag, december 06, 2005

Tolerant mot de toleranta

Så var Åke Green friad av HD, och för en gångs skull är jag inte tvärsäker på var jag står. Därför kommer jag här debattera både för och emot. Lite förvirrande kanske - men bear with me here.

Karin M. Ekelund skrev ett bra bloginlägg där hon försvarade beslutet under åsiktsfrihetens stolta fana. Och ja - åsiktsfriheten är väldigt viktig! Samma sak med religionsfriheten - hur idiotiskt man än må tycka att någons trossats är, så har vederbörande ändå all rätt att tro på detta, och det bör man respektera. Ur rent historisk synvinkel är det så klart ännu mer relevant att denna princip bibehålls - många folkmord har utförts i religionens namn.

Men så undrar jag förstås vad som krävs för att någon ska dömas för hets mot folkgrupp. Om jag försökte starta en organisation, och uppviglade till någon slagt kollektivt hat mot - säg - rödhåriga, skulle jag nog ganska snart ha myndigheterna på mig. Men om det hela uttalas i en kyrka, med stöd av en luddig tolkning av Bibeln, verkar det vara okej.

Självklart är jag förbannad på Green, och paradoxalt nog tror jag han har - tyvärr - fördjupat samhällets fördomar gentemot frikyrkor. Men sett ur ett samhällsperspektiv undrar jag vad HD sänder oss för meddelande. Media har blåst upp högre instanser som den största orsaken till Greens friande dom - att en fällande dom i HD troligtvis ändå skulle leda till en friande i Europadomstolen. Det är ett dumt, dumt skäl att fatta ett så prejudicerande beslut. Kan det ha med svenskars kollektiva flathet att göra? Men nåja, det är en annan diskussion.

Vad som kanske skulle kunna tänkas ske i samhället just nu är en kulturkrock. De flesta av oss är 'upplysta' och toleranta (även om jag tycker 'tolerant' är ett dåligt ordval i debatten - att tolerera något är att underförstått mena att man inte gillar det, men inte heller gnäller över det) gentemot olika minoriteter - homosexuella, invandrare etc. Men samtidigt finns det fundamentalister av den gamla skolan, ofta ur den äldre generationen, som helt enkelt vägrar ställa upp på 'nymodiga' idéer om jämlikhet, individualism och lika rättigheter. Och lösningen på problemet är sannolikt inte att fängsla en gammal inskränkt pingstpastor från Öland.
Nej, Åke Green är kanske inget fall för domstolarna - men absolut för debatterna. Det är genom debatter i media och ute i samhället som man vänder opinionen, och upplyser de oupplysta.

För att återgå till juridiken igen - eftersom jag inte är ett dugg lärd inom området skulle jag gärna vilja att någon talade om för mig vad för omständigheter som krävs för en fällande dom med rubriceringen hets mot folkgrupp. Hatpropaganda - så som media ofta benämner tal och uppviglingar från nazistiska formationer? Nazister ses väl som överhuvudtaget 'onda' i den allmäna opinionen. Det finns ingen som talar om nationaldemokraterna in terms of 'nej, jag håller inte med om deras åsikter, men i övrigt är de väl helt okej' - som om man bara pratade om något så harmlöst som miljöpartiet. Därför att, som sagt, nazister är onda, och det vet vi allihop. Så när det kommer från en sådan institution som pingstkyrkan blir folk plötsligt förvirrade - eftersom ingen har något större problem med pingstkyrkan. De brukar ju inte vara onda?
Kanske är det lite väl radikalt att jämföra Åke Green med nazister, men någonstans känns det ändå som om vi inte alla är lika inför lagen ändå.

Instinktivt vill jag gärna att se att karl'n blir straffad, men ur ett vidare perspektiv kan det nog inte bota samhällets verkliga cancersvulst - inskränkta religiösa fundamentalister - bara stilla min personliga blodtörst och hämndlystnad. Och dessutom - det sista jag vill är att göra Green till någon slags martyr. Kanske spelar inte HD's dom någon roll, men en sak har jag klart för mig - jag kommer aldrig tolerera intolerans (jag inser hur långt man kan filosofera över mitt ordval här, och få det att försvinna i ett litet moln av logik - jag hoppas bara den här parentesen förhindrar att sådant initieras).

Vad Åke Green sade från sin predikstol var avskyvärt, och för det hoppas jag Herren straffar honom på yttersta dagen. Men något gott har ändå kommit ur det hela - en nationwide debatt. Och jag kommer inte ge mig förrän den siste jävla intoleranta idioten har förstått att det inte finns någon skillnad på vår kärlek och deras kärlek.

2 Comments:

Blogger Mattias Holm said...

"att en fällande dom i HD troligtvis ändå skulle leda till en friande i Europadomstolen. Det är ett dumt, dumt skäl att fatta ett så prejudicerande beslut."

Nja, det innebär att HD följde Europeisk lagstiftning, som 1) står över svensk lag och 2) är lagstadgad av den svenska grundlagen. Det är ett utmärkt sätt att fatta ett prejudicerande beslut eftersom man nu kan hänvisa till detta i alla fall då ens rättigheter är kränkta enligt europakonventionen.

Tycka vad man vill om Åke Green, men fälld för något borde han inte bli då han aldrig hetsade. Han sa något i stil med: "homosexuella är äckliga", inte "döda de homosexuella". Det senare är hets och anstiftan till mord, och bör bestraffas. Det tidigare är en man som uttrycker sina åsikter, en rätt som även homosexuella bör ha om präster och frikyrkliga; en rätt som tillräckligt med människor har givit sitt blod och sina liv för.

12:48  
Blogger Raven said...

Ah - tack för förtydligandet. Det kanske märks att jag är mer principfast än jag är juridiskt kunnande =)

00:04  

Skicka en kommentar

<< Home