fredag, oktober 13, 2006

Avgå, Borelius!

Mediedrevet mot den nya regeringen fortsätter. Nu senast har ännu en 'åtalspunkt' mot nya handelsministern Maria Borelius uppdagats; hon har ett hus på skånska rivieran som ägs av ett bolag på Jersey, och skattehärvan däromkring är på tok för komplicerad för att jag ska orka fördjupa mig i den. Hon har iallafall lyckats komma undan både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.

Det är fan sista droppen för svenska folket, skulle jag tro. Som isolerad företeelse hade hon nog kunnat förlåtas, men i kombination med svart barnflicka och ingen inbetald TV-licens blir det för mycket. Rent ideologiskt och sett ur ett moraliskt perspektiv kan hon inte klandras, eftersom alliansen ställer sig mot både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, i varierande grad. Jag tror dock inte detta är ett gångbart argument i debatten längre.

Jag är övertygad om att Borelius hade blivit en utmärkt handelsminister, men nu måste hon avgå, om inte regeringen Reinfeldt ska få stora trovärdighetsproblem. I synnerhet efter en valrörelse som till stor del baserats på att kritisera (s)-politiker för fiffel.

Dock har Cecilia Stegö Chilò mitt fortsatta stöd. I onsdags deklarerade hon att avtalstiden för public service halveras. Det är rätta takter, om än bara ett litet steg på vägen. Skönt att se att Timbro-tänket sitter i! Hoppas hon under mandatperioden kan lyckas konkurrensutsätta hela verksamheten också.

Lite komiskt är att Reinfeldts nye stabschef och tillika MUF-ordföranden intill nästa stämma, Johan Forssell, själv försöker framstå som lite häftigt Timbroliberal, och på eget bevåg skickat ut en pressrelease om att han minsann inte heller betalt nån TV-licens de senaste tio månaderna. Nu har han dock börjat med det, så luften går liksom ur PR-försöket.

Nyckelord: , , , ,