onsdag, mars 07, 2007

Trendkränkt

Det gnälls på tok för mycket. Som offentlig person eller organisation kan man knapps andas utan att kränka någon.

Nu senast har MUF Stockholms tilltag lyckats uppröra många. Igår fick jag veta att det inte var distriktet som lagt upp videon på YouTube, utan någon medlem som snappat upp den på Moderat BBS - partiets interna nätverk. Ytterst olyckligt, men från början bara menat för att reta Skånedistriktet. Och idag rapporterar media om att ett flertal personer utanför partiet polisanmält flaggeldandet. Lyckligtvis ställer sig Skånepolisen ganska ljum till hela affären, och menar att det som mest kan rubriceras som förargelseväckande beteende.

En sida till in i tidningen finner jag gnäll på internationell nivå. Polackerna har blivit heligt förbanande över Magnus Ugglas textrad "skum polack" i hans bidrag till schlagerfestivalen, och nu har Monika Szmigiel-Turlej, pressekreterare på polska ambassaden, anmält Uggla till diskrimineringsombudsmannen DO.

Det är inte utan att man undrar. Jag är absolut ingen krigshetsare, men var det någon som brydde sig om sådana här saker förra århundradet? Blev Glenn Miller anmäld nånstans för låten "Little Brown Jug" när han turnérade runt och spelade för de allierade styrkorna under andra världskriget? Blev det medialt ramaskri 1977, när Iggy Pop och David Bowie släppte "China Girl"?

Nä, självklart inte. Vad som hänt sedan dess är svårt för en 80-talist att utröna. Kanske har vi blivit mesigare och mer "lättkränkta". Om man är så svag till sinnet att man blir kränkt av ett ungdomsförbunds lite missriktade upptåg, eller en textrad innehållandes vad som nästan upphöjts till idiom i svenska språket, kan jag inte föreställa mig hur verkliga livet ter sig. Busschauffören stannar inte precis där jag står, utan en meter längre bort, framför killen i kostym - diskriminering! Någon på kontoret skämtar om snåla smålänningar - och jag måste ta igen mig inne på toaletten för att jag känner mig så kränkt.
Eller så har alla drabbats av uppmärksamhetshets. "Gaaah, jag är kränkt, om jag polisanmäler kanske jag får lite medialt utrymme!"

Det är iallafall väldigt, väldigt löjligt. Skaffa lite skinn på näsan, ett sinne för humor och håll käften.

Nyckelord: , , , ,

Etiketter: , ,