tisdag, mars 06, 2007

Lokalpatriotism

MUF Stockholm är i farten igen, den här gången har de firat något med att bränna upp en skånsk flagga, enligt politikerbloggen. De halvt om halvt humoristiska motsättningarna mellan distrikten är ingen hemlighet, och stod väldigt klart för mig när jag besökte min första förbundsstämma 2004. Senast jag orkade bry mig om det handlade det om vilket distrikt som hade flest medlemmar vid en viss tidpunkt; distriktsordföranden för det förlorande distriktet skulle åka till den andra landsänden och utföra något förudmjukande skitjobb. Stockholms DO skulle visst rengöra Öresundsbron med tandborste. Huruvida något sådant utfördes vet jag inte.

Men den som besökt detta sydligaste av distrikt vet en sak; skåningarna är nästan fanatiskt lokalpatriotiska. Och med bakgrund av detta kan jag mycket väl tänka mig att Skånes distriktsstyrelse fick en klump i halsen när YouTube-videon nådde dem (nu nerplockad), innan de plockade upp strisdsyxan på allvar. Skånes DO André Assarsson verkar onekligen lite bitter i Metroartikeln.

Jo, jag kan nog tycka att Stockholm gick lite väl långt. Inte heller är det inte så smart att göra något som nästan garanterat leder till mediedrev (i skrivande stund har jag sett att det nått Metro) - och lägga upp det på YouTube. Men nånstans måste man ändå ta det hela med en klackspark.

Själv är jag oändligt lättad över att tillhöra MUF Kalmar. Konservativa allihop, där jag som liberal verkar som det svarta fåret, men inga konflikter med några andra distrikt. Just nu gör vi oss redo för Smålandsstämma i Jönköping, dit jag absolut tänkt ta mig om jag så måste lifta och käka nudlar i en månad. För kung och fosterland!

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tja!
Filmen skickades till Skåne via BBSen internt och sthlm la inte upp den på Youtube, utan det var någon annan (okänd person).

14:53  
Blogger Victoria said...

För kung och fosterland!

15:04  
Blogger Raven said...

Edvin: Tack för klargörandet! Det missade ju media att rapportera. Och själv håller jag mig en bit från BBS'n numera ;)

19:07  
Anonymous Anonym said...

Hur ska man kunna ta det med en klackspark? Får se om ni tar det med en klackspark när den första sverige flaggan bränns.

Pro Patria - Skåneland.

15:45  

Skicka en kommentar

<< Home