måndag, december 10, 2007

Nobelpriset 2007

Efter en tids sjukdom och en Londonvistelse (mer, med blider, coming soon!) är jag alltså tillbaka hyfsat på banan igen. Den här dagen har jag lagt på tentaplugg, läkarbeskök och TV4's sändningar från Nobelfestligheterna, varav det känns som om det sista varit mest välgörande för intellektet.

Att TV4 tagit över sändningarna känns naturligtvis upplyftande för en tjuskallig public service-vägrare. Under de tillfällen jag kastat ett getöga åt TV'n har de gjort proffsiga intervjuer inom snygg layout och miljö, och även förklarat sådant som jag tror SVT arrogant ansett ligga inom allmänbildningen (personligen ser jag mig som allmänbildad, men hade ingen aning om varför Nobels fredspris delas ut i Oslo. Det vet jag nu).

Angående prisen känns de som vanligt politiskt korrekta, i år till och med lite populistiska. Både kemipriset och fredspriset handlar mer eller mindre direkt om miljökamp, men å andra sidan kan jag inte namnge någon som borde haft det istället. Kanske en dag kan utrikesminister Bildt, en av de bästa diplomater Sverige fostrat i en tradition av många, kan föräras det, men ännu har han nog inte gjort sitt största verk.

Doris Lessing känns fräsch som mottagare av litteraturpriset, trots sina 88 år. Hon verkar vara en författare med lite mer bredd än andra litteraturpristagare, då hon behandlat främst apartheid och kommunism ur en kvinnligare synpunkt. För mig framstår den där särskiljningen mellan manligt och kvinnligt ständigt diffust, men jag litar på Svenska Akademiens motivering.
Lessing har dessutom publicerat en science-fictionroman, vilket alltid uppskattas av den här bloggaren. Och så ett antal verk om katter, enligt Wikipedia.

Mest intresserad är jag så klart av fysikpriset. GMR-teknikens skapare får äntligen det erkännande de förtjänat. Denna teknik möjliggör rekordsnabb och exakt läsning av elektronisk information, vilket i sin tur sett till att massor av information kan sparas på liten yta, och här kan vi alla se användningsområdet i små flashminnen, Mp3-spelare och andra små lagringsmedium med stor kapacitet.

Kvällen ägnas nog åt att se banketten och hoppas att TV4 lyckas smyga in en kamera på efterfesten.

Nyckelord: , , , , , , , ,

Etiketter: ,